Az ételérzékenyek jó barátja, a cikória 

A cikória a növényvilág egyik kevésbé ismert, de annál értékesebb képviselője. Magas inulin, antioxidáns, vitamin és ásványianyag tartalma miatt az egészséges táplálkozásba jól beilleszthető. Leveléből készült salátákkal, rakott ételekkel változatosabbá tehetjük az étkezéseinket, a gyökeréből készült kávéját bármikor ihatjuk, hiszen természetes módon koffeinmentes. Kedvező táplálkozás-élettani tulajdonságai miatt olyan gyakori ételérzékenységekben is fogyasztható, mint a laktóz intolerancia, fruktóz malabszorpció, hisztamin érzékenység, stb.

A cikória szakértője a www.cikoriabar.hu

Mi az a cikória?

A cikória növény (Cichorium intybus L.) Európa nagy részén megtalálható, a mediterrán térségben őshonos, de Nyugat-Ázsiában, Észak-Amerikában is előfordul. Vad változata a katáng, vagy más néven katángkóró, szántókon, legelőkön, utak mentén, szikes talajon, szóval úton-útfélén mindenfelé igen elterjedt, évelő növény (1).

 

Egy kis történelem…

Már a 17. században is ismert és széles körben használt gyógynövény volt. A cikóriát kezdetben máj- és epepanaszok kezelésére, húgyúti fertőzésekre használták. Azonban nem csak kedvező élettani hatásait, hanem népélelmezési tulajdonságait is kihasználták, ugyanis a növény rügyeit savanyúságként, virágát és levelét salátaként fogyasztották. A porított, majd pörkölt gyökerét pedig pótkávéként használták fel (2).

 

Hogyan lehet fogyasztani?

A vörös cikóriát leggyakrabban nyers formában, míg a fehér cikóriát főzés után fogyasztjuk. Leginkább a téli hónapokban kerül az asztalra, amikor a friss zöldségnövények korlátozottabban hozzáférhetők.

A cikóriából készülő másik élelmiszer, – amelyet gyermekkorból sokan ismerhetnek – a gyökeréből készült kávé, ami természetesen koffeinmentes.

 

Miért jó a cikória?

Az orvostudomány fejlődésével a XVII. században felfedezett hatásain túl a cikória számtalan új, kedvező tulajdonságára derült fény. Klinikai vizsgálatok arról számoltak be, hogy a növényből készült kivonatok erős gyökfogó képességgel rendelkeznek, amelyért magas antioxidáns tulajdonságú vegyületei felelősek. Az antioxidánsok olyan vegyületek, amelyek a szerverünket védik a különböző káros hatásoktól. Olyan gyakori betegségek kialakulásának valószínűségét csökkentik, mint a szív- és érrendszeri megbetegedések, rosszindulatú daganatok, légzőszervi megbetegedések (3).

A cikória gyökere nagy mennyiségben (10-15 %) tartalmaz inulint (2). Az inulint a prebiotikumok csoportjába sorolhatjuk. Ezek olyan kedvező élettani hatással rendelkező anyagok, amelyek hozzájárulnak a betegségek megelőzéséhez, az egészség fenntartásához. Kedvező hatással van az immunrendszerre, csökkenti a patogén mikroorganizmusok számát a bélben, rendszeres fogyasztásuk megelőzi a székrekedést. A székrekedés gyakori tünete lehet bizonyos ételérzékenységeknek (például hisztamin érzékenység), amely tünetet vizsgálatok alapján napi 12 g cikóriából származó inulinkivonat csökkent (4). Bizonyos tanulmányok szerint csökkenti az érelmeszesedés kockázatát, szabályozza a vércukor és hormonszinteket. Csökkenti a vérben a karbamid és húgysav mennyiségét, segít megelőzni a csontritkulást, fokozza az ásványi anyagok felszívódását, csökkenti a vastagbél daganat kialakulásának kockázatát (5).

 

Miért érdemes cikóriát fogyasztani? Mert…

Értékes antioxidáns, magas vitamin és ásványianyag tartalma hozzájárul az egészség megőrzéséhez.

Fogyasztása segít csökkenteni sok emésztési zavart (teltségérzet, fokozott gázképződés, lassult emésztés) és javítja az átmeneti étvágycsökkenést. Ezek gyakran társulnak ételérzékenységekhez (például gyümölcscukor-emésztési zavar, laktóz intolerancia, hisztamin érzékenység).

A cikóriából készült kávé koffeinmentes, így a nap bármelyik szakában ihatjuk.

Fogyaszthatják koffein érzékenyeknek, terheseknek, szoptató anyukák.

Szív- és érrendszeri problémával küzdők, magas vérnyomás betegségben szenvedők is bátran fogyaszthatják.

Újra ihatnak kávét a hisztamin intoleranciások, akik érzékenyek a kávéra.

 

Mit tartartalmaz a cikória növény?

Mennyiség /100 g INBÉ (%)*
Energia 23 kcal 1 %
Zsír 0 g 0 %
Szénhidrát 5 g 2 %
Fehérje 2 g 3 %
Rost 4 g 16 %
A vitamin 5717 IU 114 %
C vitamin 24 mg 40 %
E vitamin 2,3 mg 11 %
K vitamin 298 mcg 372 %
Folát 110 mcg 27 %
Kalcium 100 mg 10 %
Kálium 420 mg 12 %
Réz 0,3 mg 15 %
Mangán 0,4 mg 21 %

*INBÉ= Irányadó Napi Beviteli Érték. Azt az energia- és tápanyagmennyiséget jelöli, amelyet egy egészséges felnőtt szervezetnek (2000 kcal) naponta fogyasztani szükséges (6).

 

Mit tartalmaz a cikória kávé?

Mennyiség /100 g INBÉ (%)*
Energia 351 kcal 18 %
Zsír 0 g 0 %
Szénhidrát 74 g 25 %
Fehérje 9,3 g 19 %
Rost 0 g 0 %
A vitamin 0 IU 0 %
C vitamin 0 mg 0 %
Folát 0 mcg 0 %
Kalcium 103 mg 10 %
Kálium 3395 mg 97 %
Réz 0,1 mg 3 %
Mangán 1,2 mg 60 %

*INBÉ= Irányadó Napi Beviteli Érték. Azt az energia- és tápanyagmennyiséget jelöli, amelyet egy egészséges felnőtt szervezetnek (2000 kcal) naponta fogyasztani szükséges (7).

A cikória szakértője a www.cikoriabar.hu