Hisztamint felszabadító zöldség a paradicsom, emiatt gondot okozhat azoknak, akiknek a szervezete rosszul bontja le a hisztamint, de a fruktózérzékenyeknek is lehet problémájuk a magas cukortartalom miatt. Szerencsére mindkét bajra kéznél a segítség.

Egykor a szerelem almája, s egyes történelmi források szerint a francia forradalmárok jelképe is volt ez a táplálkozásunkból ma már nélkülözhetetlen, nagyon egészséges és kalóriaszegény zöldség, amely hazai pályafutását dísznövényként kezdte.

Sokféle fajtája van, és rendkívül sokoldalúan felhasználható a paradicsom: nyersen, főzve, konzerválva. C-vitamin tartalma magas, található benne kálium, kálcium, magnézium, foszfor, vas, valamint likopin, amely egészségvédő hatású, s egyes vélekedések szerint daganat megelőző hatással is bír. A paradicsomnak jellemzően magas a víztartalma és jó rostforrás a szervezet számára. Nemcsak egészséges, de finom is: a magyar konyha rendkívül sokféleképpen használja, s a nyár elképzelhetetlen a gazdag variációjú lecsó és az örök töltött paprika nélkül. Az olasz, görög konyha kedvelői számára is nélkülözhetetlen alapanyaga. A paradicsomimádók kert híján napsütötte erkélyükön is nevelhetnek töveket, amelyek jó esetben bő terméssel ajándékozzák meg a gondos gazdát.

Az évszázadok alatt szédületes karriert befutott paradicsomról azonban tudnunk kell, hogy szervezetünkben hisztamint szabadít fel, így allergiás jellegű tüneteket okozhat a hisztaminra érzékenyeknek, akárcsak azoknak, akiknek a szervezete rosszul bontja le a gyümölcscukrot (fruktóz malabszorpció). Mindezek jele a hasfájás, a hasi görcsök, a felfúvódás, a hasmenés vagy éppen a székrekedés. A hisztaminózis ezen túl még rossz közérzettel, migrénes fejfájással, depresszióval járhat, s akár kiütések is jelentkezhetnek.

A kellemetlen tüneteket a rossz emésztés okozhatja, ugyanis bizonyos emésztőenzimekből nem termel eleget a bélrendszer. Szerencsére ezek pótolhatóak speciális enzimekkel, amelyek bizonyítottan hatásos segítséget nyújtanak a hisztaminérzékenységben, illetve a fruktóz malabszorpcióban szenvedőknek. A hisztaminérzékenyek a hisztamint lebontó diaminooxidase enzimet (DAO) speciális tápszerrel tudják pótolni, míg a gyümölcscukor felszívódási zavarával küzdők olyan tápszert fogyaszthatnak, amely a fruktózt glükozzá alakítja, s ezzel megszűnnek a jellemzően hasi diszkomfort tünetek. A paradicsom, a paradicsomból készült ételek, sűrítmények fogyasztása tehát számukra sem kerülendő, mert az enzimpótlásnak köszönhetően nem kell lemondaniuk a változatosan elkészíthető, egészséges és finom zöldségről.

Hozzászólások