A gyümölcsök, zöldségek kerültek előtérbe a táplálkozási piramisban

A fruktózérzékenységben szenvedők is követhetik a trendeket, nem kell lemondaniuk a nagyobb mennyiségű gyümölcs- és zöldségfogyasztásról.

A gyümölcsöket, zöldségeket preferálja a korábbi, gabona alapú táplálkozással szemben az ausztrálok által idén megalkotott új táplálkozási piramis, amely négy szintből áll. A piramis alján a zöldségek és a gyümölcsök találhatóak, a következő szinten a gabonafélék (barna rizs, teljes kiőrlésű termékek), a harmadikon a tej, joghurt, sajt, a sovány húsok, szárnyasok, halak, tojás, diófélék, magvak. A piramis csúcsán a zsírok állnak, ebből az egészségesebb, telítetlen zsírsavakat ajánlják. Felhívják a figyelmet a vízfogyasztásra a cukros üdítők helyett, illetve a só- és cukorfogyasztás csökkentésére, helyette inkább fűszereket javasolnak  – lásd itt a táplálkozási piramist: http://www.nutritionaustralia.org/national/news/2015/05/new-look-healthy-eating-pyramid-help-tackle-nutrition-confusion A három fő pillérnek, vagyis a gyümölcsöknek, a zöldségeknek, valamint a gabonaféléknek kell kitenniük a napi tápanyagmennyiség 70 százalékát az ajánlás szerint.

A módosításokkal népszerűsítik az egészséges táplálkozást, egyszerűbb és könnyen értelmezhető a már harminc éve alkalmazott piramis. Az ausztrálok táplálkozási piramisa összhangban van a WHO legfrissebb ajánlásával is, amely naponta 400 gramm zöldség és gyümölcs fogyasztását javasolja. Sajnos, ennek világszerte nem tesznek eleget, s közismerten komoly problémákat okoz a helytelen táplálkozás. Magyarországon is szép számmal vannak olyanok, akik még egy almának (körülbelül 200 gramm) megfelelő mennyiségű zöldséget, gyümölcsöt sem fogyasztanak el egy nap alatt. Pedig a gyümölcs, zöldség jelentős vitaminforrás, magas ásványi anyag tartalommal bír, rostos, antioxidánsokat és szénhidrátokat tartalmaz, de jellemzően alacsony az energiatartalma.

A fruktózérzékenységben szenvedők esetleg aggodalommal figyelhetik az új táplálkozási piramist, hiszen esetükben emésztési gondok léphetnek fel, például hasfájás, görcsök, felfúvódás, hasmenés vagy éppen székrekedés. Nem kell azonban félniük és nem kell lemondaniuk az egészséges, fruktóz tartalmú táplálékok fogyasztásáról! Ma már ugyanis rendelkezésre állnak olyan enzimpótló készítmények, amelyek a szervezet számára biztosítják az emésztéshez szükséges enzimet, így a fruktóz malabszorpcióban, vagyis a gyümölcscukor felszívódási zavarában szenvedők is bátran követhetik az új táplálkozási trendet. A speciális enzim a fruktózt glükozzá bontja, így megszűnnek a hasi diszkomfort tünetek, amelyek az arra érzékenyeknél jelentkezhetnek gyümölcs és zöldség fogyasztásakor.

Hozzászólások